torsdag 7 januari 2016

Bona valetudo melior est quam maximae divitiae


Jag har inte gett några nyårslöften för 2016. Mitt övergripande mål är istället att vara snäll mot mig själv. Det innebär till exempel att jag ska göra sådant jag mår bra av, som att läsa, skriva och umgås med vänner. Jag ska också stå upp för det jag tror på och kämpa för det som känns rätt.

Det slog mig plötsligt häromdagen att jag faktiskt är duktig. Det är inte riktigt tillåtet att säga så om sig själv, och jag med mitt dåliga självförtroende har aldrig tidigare tänkt tanken. Men jag gör det faktiskt bra och har väldigt bra självdiciplin. Jag står på benen trots allt elände jag varit med om i mitt liv. Därmed inte sagt att det inte finns de som haft/har det värre (för det finns det verkligen!) eller att jag på något vis är bättre än någon annan.

Jag menar bara att jag faktiskt kan vara stolt över det jag åstadkommer. Det som är små steg för gemene man kan kännas nästan omöjligt för mig. Men jag jobbar hårt och presterar mer än vad som förväntas av mig på jobbet. Jag har dessutom inte ätit socker på vardagar (förutom i väldigt särskilda undantagsfall) på ca 1.5 år, och jag har tagit lunchpromenader i princip alla dagar. Det är inget jag lovat någon annan än mig själv att göra, utan något jag gör helt för min egen skull. De få gånger jag "fuskat", har jag haft skäl som jag själv ansett godtagbara och jag har inte haft dåligt samvete.

Jag har också insett att man får vara trött efter jobbet och på helgerna. Att bara ligga i soffan och ta det lugnt eller ta sovmorgon betyder inte att jag är lat. Det är okej att göra ingenting ibland, och det är något jag behöver bli ännu bättre på att faktiskt tillåta mig själv att göra.

Självklart vill jag även leva mer hälsosamt under 2016, äta bättre och röra på mig mer. Men jag tänker inte sätta upp några specifika mål i nuläget, utan göra det jag känner för när jag känner för det. Risken finns ju annars att jag känner mig misslyckad när jag inte uppfyller målen, eller (mer troligt) att jag stressar ihjäl mig för att uppnå dem. Eftersom stress varit mitt största problem under 2015 känns avkoppling och vila viktigast för stunden.


Jag är duktig, jag är bra och jag duger! Och vet du? Detsamma gäller för dig!





Inga kommentarer :

Skicka en kommentar